Thursday, March 1, 2007

Bogudsalg

Bogudsalget er startet i Odense, og jeg har været en tur rundt for at snuse. De bøger, jeg ønskede mig mest, var imidlertid ikke på udsalg. Desværre. Hos Arnold Busck (som ellers er min favoritboghandel) havde man i øvrigt - meget uhensigtsmæssigt - valgt at placere de fleste udsalgsbøger langs med den ene væg i butikken bag andre reoler, hvor passagen er meget snæver. Dette forårsagede en del irritation blandt forkølelsesplagede kunder, som på denne trange plads mistede overblikket over udbuddet, imens de, dampende af varme i vinterovertøjet, tabte varerne på gulvet,trådte hinanden over tæerne og kom med vrissende verbale udfald mod andre kunder.

Efter nogen tids masen og skubben besluttede jeg mig for at købe Den fremmede af Albert Camus, som jeg ganske vist tidligere har læst (og undervist i), men som jeg ikke selv ejede. Som roman betragtet er den ikke blandt mine yndlingsværker, men fra et filosofisk synspunkt er den ganske interessant, og så har jeg jo - som jeg har nævnt andetsteds - en idé om, at Orhan Pamuks Sne bør læses parallelt med Den fremmede.

Per Højholts Samlede digte stod naturligvis til fuld pris. En noget større udskrivning. Men da jeg har tænkt meget på Højholt på det sidste, så måtte han alligevel med ud af butikken.
Jeg søgte efter sekundærlitteratur (litteratur om litteratur), men her var udvalget stærkt begrænset. Jeg ville sætte pris på, om Arnold Busck ville opprioritere dette område, for vi er faktisk en del litterater, som handler hos dem - og det er jo nok stadig os, der køber mest af den slags.

Fra Centrum gik turen med bus til mit lokale posthus, hvor jeg skulle afhente min bestilling fra Samlerens Bogklub: Amy Dempseys Kunstleksikon (kunstbøger har jeg mange af, men ikke en samlet isme-oversigt - før nu), Olaf Pedersen og Helge Kraghs Fra kaos til kosmos (den ser lidt tør ud, men jeg vil gerne lære mere om videnskabshistorie og astronomisk idéhistorie) og endelig At leve for at fortælle af Gabriel García Márquez. (Den glæder jeg mig til - optaget som jeg er af fortællingen og dens rolle litterært, psykologisk og socialt.)

Jeg mangler fortsat reolplads - både plads reolen og plads til en ekstra reol.

No comments: