Friday, October 19, 2007

Himlen ned på jorden

I min forestilling har Himmelbjerget altid været en lille forkommen bakke med et ambitiøst tilnavn. Den opfattelse blev gjort grundigt til skamme, da min ven tog mig med derop forleden. Selvom dagen var diset af støvregn, glødede efterårsløvet under os, da vi steg op i det 25 meter høje tårn til minde om Frederik VII, som troner øverst på 'bjerget'. Med vinden i håret og kraverne trukket godt op om ørerne betragtede vi den vidunderlige udsigt over Julsø og de små holme dernede, imens finregnen drev som skyer under os.


Siden gik vi ned ad de stejle stier og satte os på H.C. Andersens Bænk, hvorfra man har et vertikalt kig dybt ned mellem trækronerne, over skrænten og videre ud over søen. En svimlende udsigt - og skøn med de flammende blade mod de blygrå og indigo nuancer i efterårshimlen og vandet. Et sted at blive forelsket i.

Tidløsheden hersker her. Hvert øjeblik tænker man, at H.C. Andersen selv - eller måske Blicher - kunne komme vandrende ad de stejle stier og slå sig ned ved ens side på bænken. I den forstand går vindens susen i ét med historiens vingesus, den historie, som der da også er adskillige referencer til gennem de mange mindesmærker, der er opført på Himmelbjerget.

Jeg havde aldrig troet, at der fandtes landskaber som dette, eller landskaber som dem, jeg havde gennemvandret de forudgående dage. Hvorfor dog rejse udenlands, når vi både har bjerge og dale, ildtræer og vidtstrakte søer i Danmark?

Var mit syn farvet af den lykke og ro, som jeg oplevede i de døgn? Det er ikke umuligt. Dog vil jeg tro, at man næppe kommer tættere på vor fælles fortælling og den fortid og oprindelighed, som er danskernes arv, end man gør netop her. Så skøn åbenbarer den sig - og fylder sjælen med glæde. Det slog mig, at måske hedder Himmelbjerget ikke blot Himmelbjerget fordi, det strækker sig mod himlen, men fordi der er så smukt, at Himlen synes rykket ned på jorden. Sådan tog det sig i det mindste ud i mit sværmeriske blik, og hvorfor skulle jeg ikke fastholde det?

NB: Billedet forestiller ikke Himmelbjerget, men er Vilhelm Kyhns gengivelse af egnen omkring Himmelbjerget.
Er du interesseret i historiske oplysninger om Himmelbjerget, kan du læse mere på denne side.

2 comments:

Anonymous said...

Der er smukt på og om omkring Bjerget - og det skal allerhelst opleves nu, i hvert fald helst uden for turistsæsonen. Stedets mentale størrelse og stilhed (så stille som der nu kan være i DK) forgår nemt i turistbodernes og -bussernes hurlumhej.

Tina Charlotte Møller said...

@Ane-Marie: Ja, de kulørte butikker burde bandlyses fra Himmelbjerget (og fra mange andre smukke naturområder). Jeg var heldigvis indstillet på at ignorere dem, da jeg var der - og fik nok også hjælp dertil, da mit besøg netop fandt sted udenfor sæsonen. :-)