Wednesday, December 19, 2007

Kvinder, kunstnere og kværulanter

På Martin Johs. Møllers blog udspiller der sig for tiden en diskussion om, hvorvidt kvinderne er marginaliserede i det danske litterære landskab. Se kommentarerne her og her.

Selv finder jeg en sådan diskussion malplaceret. I betragtning af den grad af ligestilling som danske kvinder har opnået i løbet af det 20ende århundrede - en ligestilling, som indenfor mange områder er begyndt at udarte til kvindevælde - er jeg, overordnet set, imod kønskvotering. Det gælder ikke mindst indenfor det kunstneriske område. Jeg har stor tillid til, at den kunst, som er kvalitativt i orden, også vil finde en fremkommelig vej.

Og så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om ikke de kvinder, som oplever, at de som køn betragtet bliver forfordelt i den kunstneriske arena, kunne bruge deres kræfter bedre ved at skabe kunst i stedet for at skabe sig over, at der - i deres øjne - ikke er en tilstrækkelig repræsentation af kvinder indenfor kunsten. Just a thought...

3 comments:

Anonymous said...

Skrev en kommenar til dit slangeindlæg, I stil med :
"Yes jeg kan kommentere!hvor blir jeg glad. Har egentlig ikke noget at sige - blev bare glad for at kunne kommentere"
Men den blev også væk. ØV!
Nåh jeg er jo en stædig kanalje, så jeg gir ikke op så let. Vender for tilbage når jeg har fået læst dette indlæg og referencen ordentligt

Anonymous said...

Okey, nu har jeg læst færdig. Og hvor er jeg dog enig med dig! Jeg kan selv ikke fordrage hverken kønskvoteringer eller kønskampe fordi det så altid bliver til os mod dem - hvilket jeg synes er et helt forkert udgangspunkt i menneskelig dialog.
Dertil skal siges at jeg selv som kvinde og forfatter på ingen måde føler mig hverken undermålig eller forfordelt. Men nu har jeg nok også mest en tendens til bare at se mig - som MIG, og ikke i hverken kvindekasser,forfatterkasser eller nogensomhelst kasser.
Og egentlig har jeg slet ikke tid til denne diskussion mellem kagebagningen,kødgryderne børnene og det kreativt skabende. :D

Jens Drejer said...

Puha, der blev jeg nervøs. Jeg havde ikke opdaget denne diskussion, men har selv brugt et par dage på et indlæg om "kønskampen" inden for den litterære verden. Derfor nåede jeg da lige at få sved på panden da jeg læste dit indlæg. Men deres diskussion handler heldigvis om noget helt andet end det jeg er ved at skrive om.