Thursday, January 17, 2008

Ny lyrikantologi fra Poetklub Århus

Dét, vi sagde gælder er en ny antologi fra Poetklub Århus. Redaktionen, som består af Kenneth Jensen og Linda Nørgaard, har ikke begrænset sig til at publicere bidrag fra århusianske kunstnere. I stedet har redaktionen valgt at bringe et repræsentativt udvalg af tekster fra de bedste nye lyrikere landet over - herunder enkelte af de mere veletablerede. Det er der kommet en fin lille antologi ud af.

De enkelte bidrag er stærkt varierende, hvad angår form og indhold. Der spændes fra humoristiske kortprosatekster, som i Jens Blendstrups fiktive brev fra Codan Forsikring til Jens B., over avantgardistiske eksperimenter, som i Martin Johs. Møller og Arni H. Johannessons HTML-kodede fragmenter, og til Keith Lohses poetiske og velklingende "Svetlana".

Jeg behøver næppe at nævne, at Blendstrup som altid er ble!ndende læsværdig for den, som holder af alvor bag grinet. Til gengæld vil jeg gerne fremhæve en anden humoristisk tekst, nemlig Peter Dyreborgs "Mit navn er Peter Dyreborg". Her hedder det bl.a.:

"Mit navn er Peter Dyreborg.
Og jeg ligner en dreng.
Jeg er 31 år gammel og jeg ligner en dreng.
Hvis jeg tager et par mørke
runde
briller

ligner jeg Harry Potter.
Mit navn er Peter Dyreborg. Jeg er single.
Og når man er 31 år gammel og single,
så er det ikke særligt sexet at ligne Harry Potter."

Martin Schnoer Raaschou kommer jeg ikke udenom. Han er en af de få unge kunstnere, som fastholder den æteriske lethed, som jeg personlig holder meget af i lyrikken. Indledningen til hans tekst, som griber mig allerede i denne første strofe, lyder således:

"Man ser ikke den faldende sne
man ser ind igennem den faldende sne
man ser de sorte huller i glimt"

Den vel nok mest nyskabende og måske derfor også vanskeligst tilgængelige tekst i samlingen er uden tvivl Martin Johs. Møller og Arni H. Johannessons fælles projekt: "Udveksling".

Ved første øjekast fristes man til at rubricere den som blot og bar konkretpoesi, idet øjet forvirres af de sære tegn, som springer stikkende og prikkende op fra siderne. Gør man sig den ulejlighed at forsøge at læse, hvad der står, om jeg så må sige, mellem linjerne, eller mere præcist mellem tegnene, så begynder man at ane, at andet og mere er på spil her.

Den umiddelbart meningsdannende del af tegnsystemet, eller hvad man kunne betegne som den egentlige tekst, forstyrres af ikke meningsdannende tegn, af indforståede koder og uvedkommende referencer, som lader mange tomme pladser åbne under læsningen.

Hvis man imidlertid forsøger at flytte fokus fra den egentlige tekst og dens detaljer og over til helheden, begriber man, at her er tale om en dybere og betydningsmættet form for konkretpoesi, som mimer den indre og ydre 'støj på senderen', der uundgåeligt - omend i varierende grad - optræder i kommunikationen mellem to: Tankefragmenter, adspredthed, minder, frygt, forhåbninger - med andre ord alt, hvad der trænger sig på samtidig med, at man forsøger en udveksling.
Resultatet er, at den HTML-krydsede poesi kommer til at fremstille på én og samme tid den nærhed og den fjernhed, som er en evig præmis i menneskelige relationer. "Udveksling" er et elegant og interessant eksperiment, som bestemt har fortjent læserens dybtgående opmærksomhed.

Afslutningsvis vil jeg bringe et citat fra en mere traditionel, følsomt dirrende og billedrig tekst af Linda Nørgaard. En tekst, som også beskæftiger sig med den vanskeligt overkommelige afstand mellem to mennesker:

"længslen er et sønderbombet slot et
blodigt sammenstød af alt det du ikke tør tro på og
alt det jeg ikke forstår"

Vil man, på trods af de rigt varierede tekster, forsøge at lægge en samlende ramme ned over antologien, så kan man med nogen ret hævde, at digtene har en fælles klangbund netop i krydsfeltet mellem afstand og nærhed: Alt er på én gang så nært og så fjernt. Det er verden set tæt på - gennem en papirtynd hinde af glas.

Med Dét, vi sagde gælder, er det lykkedes Poetklub Århus at tage pulsen på det bedste, som ny dansk lyrik præsterer i disse år. Hjerteligt tillykke med det!


NB:
Samlingen indeholder bidrag af følgende skribenter: Jens Blendstrup, Lars Hougaard Clausen, Johannes Bech Dalsgaard, Christian Djurhuus, Peter Dyreborg, Poul Exner, Simon Grotrian, Kenneth Jensen, Louis Jensen, Poul Høllund Jensen, Kenneth Krabat, Keith Lohse, Eske K. Mathiesen, Caroline Minor, Henning Mortensen, Mads Mygind, Martin Johs. Møller og Arni H. Johannesson, Sleiman Nazzal, Linda Nørgaard, Martin Schnoer Raaschou, Rune Kjær Rasmussen, Avey Rietveld-Speicher, Lasse Rindom, Julie Sten-Knudsen, Anders Stentoft, Charlie Sung, Karin Toft, Peter-Clement Voetmann.

Lørdag d. 19. januar afholdes der reception med oplæsning i anledning af udgivelsen. Se nærmere her.


Dét, vi sagde gælder
Poetklub Århus 2007
Red.: Linda Nørgaard og Kenneth Jensen

2 comments:

Anonymous said...

Jeps - det er sgu en fin bog og din anmeldelse ligeså ;)
Kh

Tina Charlotte Møller said...

Tak, Lonni! Ja, jeg er meget positivt overrasket over, hvor mange inspirerede tekster, der rent faktisk har fundet vej ind i denne antologi.