Wednesday, April 30, 2008

Så er det godt at ha' venner

Som følge af manglende undervisningserfaring i forhold til de store elever fik jeg afslag på en lærerstilling, jeg havde søgt i Jylland. Det er den primære grund til, at mit humør har været under nulpunktet i dag. (En anden grund er naturligvis dagpengesystemets usmidighed, som er beskrevet i en af dagens tidligere poster.) Trætheden er også sat ind ovenpå de seneste dages spænding op til jobsamtalen, forhåbningerne og forventningerne, som jeg nok var lidt for hurtigt ude med.

Men, som Peter A.G. synger: "Så er det godt at ha´venner!"

Manden i mit liv gjorde sit bedste for at trøste i telefonen og kommanderede mig "op på hesten igen!" Jeg har brug for den opbakning fra netop ham. Det kan jeg ikke afvise, selvom jeg ellers tidligere i mit liv har svoret, at "den står stærkest som står alene" og "i sidste instans kan man ikke stole på andre end sig selv". Han har nået mit bløde og sårbare punkt. For sådan et har jeg stadigvæk, lader det til. Og det er vel sundt nok at have sådan et, for ellers var man vel ikke et helt menneske.

Sønnen kom ligeledes med opmuntrende tilkendegivelser og mente, at noget andet og endnu bedre måtte vente på mig derude.

En sød veninde skrev en sms til mig med ønsker om lys og om at jeg måtte bevare troen på, at det bedste ville ske.

En god bekendt, som jeg endnu kun kender pr. mail og indenfor anmelderiet, sendte mig følgende linjer: "Ork, du skal nok klare dig. Du har tilsyneladende en jernvilje og en evne til at tage fat på udfordringerne, som jeg kun kan beundre."

Tak! Det er sandt nok: Jeg har en jernvilje, og jeg tager gerne fat på de udfordringer, der viser sig, for rent privat har jeg gået i den hårde skole, og livet har lært mig, at når det virkelig gælder, så forholder det sig sådan, at "the only way is through". Man kan skabe sig så meget, man vil, og man kan slå sig i tøjret, men af og til er der ikke andet at gøre, end at gå lige igennem muren, selvom det gør ondt de første gange, man løber panden imod den.

Lige nu er jeg stadig lidt gennemsigtig og må bruge lidt tid på at restituere mig, inden det næste slag skal stå. I'll be back. Stol på det! I mellemtiden skal kæresten, sønnen og vennerne have en varm tak for søde og opmuntrende ord!

6 comments:

Anonymous said...

Du finder et job, det kan ikke vare længe. Du kan så meget.

Jeg krydser samtlige fingre, tæer etc.!

Tina Charlotte Møller said...

Tak, Ane-Marie! :-)

Anonymous said...

Jeg mener som sønnen: noget andet og bedre venter forude! God vind!

K

Tina Charlotte Møller said...

Kirsten - tak, jeg håber, at I får ret i den antagelse. :-)

Anonymous said...

Jeg har selv prøvet at gå som nyuddannet cand.mag med småjobs og dagpenge. Pludselig går der hul.

Anonymous said...

Aj, hvor ærgerligt.. Pas lidt på dig selv de næste par dage, det er vigtigt du ikke går helt ned på det her ...

Jeg tror på dig. Du er en intelligent og dygtig kvinde, som bliver et stort plus for den virksomhed eller andet, der vil ansætte dig... For slet ikke at tale om dine kommende kolleger ;o)

Alt held og lykke, TC. Det fortjener du.