Wednesday, October 15, 2008

Sommervind i hvidt sejl

Den minder om sommervind i et hvidt sejl på havet, den blafren, der bølger ned gennem hans blege ansigtstræk. Og hun ved, at nu kommer det. Og det kommer. I slowmotion, forekommer det hende. Alligevel når hun ikke at gribe øjeblikket, at gribe ind, at forhindre det.

Han fører den højre fod bagud, hun bemærker, at skosnuden peger lidt indad, som når han skal sparke til bolden i klubben, og så svinger han foden fremad og rammer præcist med en dump lyd op under hundens bløde bug. Hunden hyler og letter fra jorden. Panisk søger den væk, men kommer ikke længere, end hundesnoren rækker. Skælvende kryber den sammen i det regnvåde græs. Selv tager hun to skridt fremad, rækker ud efter snoren og siger, så behersket som hun kan: - Lad mig tage ham.

Selvom hun ved, det er en stakket frist. Selvom hun ved, det vil ske én gang til. Selvom hun ved, det bliver en af de aftener, hvor han sidder med lyset slukket i stuen og spiller høj musik og spiller den af til den ene øl efter den anden, imens hunden skjuler sig i et hjørne af entreen, og hun ligger tavs i sengen ovenpå og håber på at undgå kvælertaget. Denne gang.

7 comments:

Anonymous said...

Kære Tina! Du er både hård og ubarmhjertig. Den slags tekster burde indledes med en advarsel til læserne.

Jeg kan næsten ikke få vejret igen. Jeg er dybt, dybt, dybt imponeret over at du kan skrive sådan noget. Det vidste jeg ikke og det overrasker mig. Det var meget brutalt og meget.... puha, jeg er overvældet, så jeg har vist lidt svært ved at finde de rigtige ord. Jeg er forbavset over, at man kan skrive sådan en stor, rå og brutal historie på så få linjer. Det minder mig om nogle ord af Goethe: "Mesteren viser sig i begrænsningen".

Tina Charlotte Møller said...

Kære Jens, tusind tak. Din ros er i sig selv overvældende. :-)

Anonymous said...

Og så med den verserende retssag på Frederiksberg.
Puha.
"Det er jo bare af kærlighed"....

Du rammer plet...bogstavelig talt

Tina Charlotte Møller said...

Tjah, Silhuet - verden er fuld af gale mennesker.
Jeg har ikke fulgt meget med i nyhederne på det sidste, men jeg gætter på, at du refererer til sagen med den 19årige kvinde, som blev holdt indespærret i Københavns Sydhavn, ikke sandt?

Anonymous said...

Som at føle det selv ...

Tina Charlotte Møller said...

Tak, AC. Så fungerer teksten vist. ;-)

Anonymous said...

Jeg må igen tilslutte mig Jens linie - den slags burde indledes med en advarsel til læseren,for historien er i bogstaveligeste forstand kvalmende godt skrevet.