Wednesday, March 28, 2007

Marts



Det er marts
og en kvinde lægger stille pennen fra sig
lader håndens slanke fingre glide over bordets flade
det er marts og der er løfter om april og maj i luften

Det er marts
og en kvinde iført frakke tøver lidt på trappetrinet
stryger hånden over håret
imens brisen køligt stryger over landet
det er marts

Det er marts
og en kvinde samler sten ved flodens bred
bemærker mønstrene og tyngden i hver flade
synker dybt i skræntens blødhed
det er marts

Det er marts
og en kvinde vader ud i floden Ouse
hvor tankestrømmen blander sig med flodens
Langt om længe ét med bølgerne
og marts april og maj


I dag, d. 28. marts, er det 66 år siden, at Virginia Woolf druknede sig i floden Ouse.
Livet igennem havde vandelementet draget Virginia, hvilket man kan forvisse sig om ved at læse hendes breve og dagbøger, som i øvrigt fremstår som unikke kunstværker i sig selv. Med romanen The Waves (1931) kom hun måske en fremskrivning af havet og bølgerne nærmere end nogensinde. The Waves er et kompliceret værk, som imidlertid forekommer essentielt, hvis man vil forsøge at trænge ind i forfatterens ikke mindre komplicerede psyke. Den psyke, som i det tidlige forår 1941 fik hende til at forlade sit hjem, vandre over markerne og træde ud i en ydre materialisering af den indre tankestrøm, hvori hun ikke længere kunne bunde.

5 comments:

Tina Charlotte Møller said...

Bonusinfo: Dette indlæg er rent faktisk lagt ind d. 28-3, som er den dato på hvilken Virginia Woolf begik selvmord. Mit blogur - eller jeg? - har bare endnu ikke fundet ud af at stille om til sommertid.
Deraf den forkerte dato ovenfor posten.

Anonymous said...

Har du set filmen The Hours, Tina?
Jeg kan se scenen for mig hvor forfatterinden går ud i floden.
Den bestemthed hun gør det med glemmer jeg aldrig.
Aldrig.

Tina Charlotte Møller said...

Oh yes - jeg har "The Hours" liggende på filmreolen. :-) Den hører hjemme blandt mine favoritter.

Anonymous said...

Tak for et godt indlæg om V-W!

Jeg ønsker dig og dine en glad Påsk!
:)
Kh
Lonni

Tina Charlotte Møller said...

Selv tak, kære Lonni!
Og rigtig god Påske right back. :-)