Sunday, March 4, 2007
Psykologisk drama for romantikere
Wings of the Dove (1997) er en fortælling om, hvor langt mennesker vil gå i kærlighedens navn. Kate Croy (Helena Bonham Carter), en ung og uformående kvinde i 1900-tallets London, er involveret i et lidenskabeligt kærlighedsforhold med den attraktive, men lige så fattige journalist Morton Densher (Linus Roache). Kates velhavende, men intrigante tante har taget den unge kvinde under sine beskyttende vinger, men prisen for den dermed opnåede velstand og indtræden i de bedre kredse er, at Kate opgiver Morton. Da Kate bliver venner med Milly (Alison Elliott), en jævnaldrende, men terminalt syg amerikanerinde, undfanger hun en plan, som kan bane vejen for Mortons og hendes kærlighed. Det viser sig imidlertid snart, at Kate ikke har kunnet forudse de følelsesmæssige konsekvenser af sine egne planer, og de følger, de får.
Motivet i denne fortælling, som er bygget over en roman af forfatteren Henry James (1843-1916), er gammelkendt: Ulykkelig kærlighed som følge af sociale skel og mangel på likvide midler. Også moralen i fortællingen er, som man kunne forvente: Alting har en pris, og forsøger man at lege Gud i forhold til andre mennesker, er man dømt til fortabelse. I bund og grund kan historien sidestilles med eventyret om konen i muddergrøften.
Hvad der på trods af trivialiteterne gør filmen seværdig, er dens symbolrigdom og de pragtfulde kulisser, der fremstiller tiden omkring forrige århundredeskifte - i henholdsvis London og Venedig - i et eventyrligt og romantisk påfugleblåt og gyldent lys. Dertil kommer filmens ultimative erotiske scene, som viser det ensomhedens svælg, der har åbnet sig mellem de tidligere så lidenskabeligt forbundne elskende, Kate og Morton.
Wings of the Dove er et forudsigeligt, men smukt psykologisk drama for romantikere – hvori den af-erotiserede erotiske scene udgør højdepunktet for de to hovedaktørers præstation.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment