Monday, January 25, 2010

Jammerligt lægmandsagtig

Mads Eslund skælder ud over min anmeldelse af Bosmans' seneste digtsamling, et værk, han selv har været med til at udgive på Anblik. "Jammerligt lægmandsagtig" kalder han den. Blandt andet. Læs hele Eslunds kritik og den diskussion, der følger af den her.

Jeg har omsider besluttet mig for at besvare Eslunds indlæg og en række af kommentarerne. Mine bemærkninger følger her nedenfor. I mit svar refererer jeg til tidligere kommentarer fra Eslund under indlæg, som kan læses her og
her.


Mit svar:

@Mads Eslund: Det undrer mig, at du ikke indledningsvis selv har gjort mig opmærksom på dit blogindlæg om min læsning af Bosmans, men at jeg skal gøres opmærksom på det af andre....

Jeg har ikke noget problem med, at du kritiserer min anmeldelse og min holdning til Bosmans’ Vi er amøber. Men jeg finder det problematisk, at du så kategorisk udtaler dig om min professionalisme eller det, du øjensynlig opfatter som mangel på samme. Jeg finder det endnu mere problematisk, at det ikke er første gang, du falder over anmeldere, der skriver kritiske anmeldelser af værker, hvis udgivelse du har andel i eller af andre grunde føler dig kaldet til at agitere på vegne af. Her tænker jeg både på din kritik af Stefan Kjerkegaards Moestrup-anmeldelse og af Martins tidligere anmeldelse af Bosmans.

Man kan bryde sig om min måde at skrive anmeldelser på, eller man kan lade være. Men når nogen, der ikke kender mig, min faglige baggrund og mine moralske og professionelle standarder, offentligt postulerer, at jeg ikke tager min opgave seriøst, eller at jeg i det hele taget skulle være inkompetent som anmelder, så bliver jeg vred.

Som anmelder har jeg grundlæggende det udgangspunkt, at mine anmeldelser skal kunne læses og forstås af et bredt publikum og ikke kun af en lille finlitterær klike, der øjensynlig har andre standarder for, hvordan anmeldelser skal skrues sammen, og hvem de skal henvende sig til. Det handler ikke, som nogen måske vil mene, om at snobbe nedad. Det handler om respekt også for de læsere (af både bøger og anmeldelser), som ikke har en universitetsgrad eller en uddannelse fra Forfatterskolen med i bagagen, og så handler det naturligvis også om, hvilken linje den redaktion, man nu en gang er tilknyttet, har lagt. Det er min holdning, at en anmelder har den funktion at fungere som pejlemærke for læserne således at forstå, at læserne kan tage bestik af et givent værk på baggrund af en anmeldelse skrevet af den anmelder, hvis smag de oftest selv deler. Af samme grund indeholder mine anmeldelser som regel en stillingtagen på baggrund af min personlige smag, og fornemmer jeg, at min læsning kan være præget af mine eventuelle fordomme, politiske eller andre holdninger, gør jeg gerne opmærksom på det – som jeg f.eks. har gjort det i den omtalte anmeldelse af Bosmans. Det ser jeg selv en vis ærlighed i.

@Vibeke Nielsen: Lad mig med det samme gøre opmærksom på, at jeg har truffet forfatteren Ane-Marie Kjeldberg én gang ansigt til ansigt, og at det vel at mærke var EFTER, jeg anmeldte hende bøger. Jeg har nu vanskeligt ved at se, at mine kommentarer på hendes eller nogen anden forfatters blog i sig selv skulle kunne kompromittere min professionelle tilgang til den pågældendes værker: Danmark er et så lille land, at anmeldere og forfattere oftest personligt kender eller er bekendt med hinanden i et eller andet omfang. Eksempelvis er det vist snart almen viden for litterært interesserede, at Bukdahl færdes meget blandt (de yngre) forfattere i København og, så vidt jeg forstår, har et ganske kammeratligt forhold til flere af de kunstnere, hvis værker han anmelder. Og der findes adskillige mindre omtalte eksempler på samme.

Det kan endvidere tilføjes, at jeg, ironisk nok, tidligere er blevet skældt ud for mine (negative) anmeldelser (om end på egen blog) af værker skrevet af forfattere, som jeg havde haft udvekslinger med via deres blogs eller som følge af deres personlige henvendelser til mig med anmodning om anmeldelser af deres værker.

Når det gælder anmelderi handler professionalisme og høj moral (samt mod) jo også om at kunne distancere sig fra personlige relationer og forholde sig til værket. At anmelde en bekendts bog positivt, hvis man i virkeligheden mener, at værket er af ringe kvalitet, er vel i øvrigt heller ingen vennetjeneste, når det kommer til stykket. Forfatteren udvikler sig jo ikke på baggrund af roserne, men nok i langt højere grad på baggrund af risene. Og dem må enhver forfatter så til gengæld også være parat til at modtage uden overdrevent klynkeri - dog med den lille tanke in mente, at anmeldere nu en gang også har forskellige litterære præferencer.

@Rasmus Graff: Det er da nok muligt, at Martin tager fejl, når han giver udtryk for en positiv forventning om, at Mads Eslund og du ville belægge jeres ord, såfremt I sad overfor mig. I så fald ville jeg nok vælge at forlade selskabet, da jeg er af den opfattelse, at det må være muligt for intelligente og velformulerede mennesker at give kritik uden at forfalde til platheder, postulater og overdrevne eder, som vel i sidste ende kun tjener til at nedgøre modparten på et mere personligt plan og meget let kan ende med at svække ens egen sag.

Min sidste bemærkning skal gælde kritikken af Sentura: Det er min erfaring, at redaktionen er meget opmærksom (og efter min mening måske til tider uforholdsmæssigt opmærksom) på ikke at lade anmelderne skrive om værker af forfattere, som de enten er beslægtet med eller på anden måde har et nært personligt forhold til. Korpset af anmeldere på Sentura er meget bredt, hvilket man afhængig af forskellige præferencer kan se som en styrke eller en svaghed. Sentura har mig bekendt ikke slået sig op som et snævert litterært forum med en særlig hensigtserklæring udover den at være netop bredt formidlende forum for anmeldelser og omtaler af nordisk litteratur. Dermed mener jeg, at Sentura løser sin opgave tilfredsstillende. Ønsker man kritiske læsninger, der går mere i dybden og måske er af mere akademisk karakter, eller vil man koncentrere sig om særlige genrer etc. er der andre og smallere litterære tidsskrifter, man kan gå til.

13 comments:

Vibeke Nielsen said...

Hvad angår min henvisning til den anmeldelse, så lad mig uddybe problematikken ved at poste et citat af dig fra bemeldte forfatterblog, skrevet 3 mdr inden din "anmeldelse" (dvs reklame) på Sentura af/for den samme bog, af samme forfatter:

Tina Charlotte Møller, på december 3rd, 2007 at 4:26 pm Said:

"Kære Ane-Marie. Jeg mener virkelig, at du har særlige evner, og at du derfor har al mulig chance for at blive en succes. Mine roser er andet og langt mere end blogvenskabelige rygklapperier.
Det kan kun være et spørgsmål om, at du og dine værker bliver præssenteret på den rette måde. Kan du (og forlaget) få stablet en gennemslagskraftig reklamekampagne på benene, så burde den, som man siger, sidde lige i skabet."

http://kjeldberg.wordpress.com/om-min-roman-marcipans%C3%B8stre/

Altså, der lægges op til reklame, ikke saglig kritik eller professionel anmeldelse. Derfor får man den tanke, at du ser dig selv som en del af et pr-korps... Er det så sært? At Bukdahl heller ikke kan skelne, gør vel ikke sagen bedre.

Nu er genren pressemeddelelse som regel også en slags reklame og jeg ved jo, da jeg har en ven, der har anmeldt på Sentura engang, at redaktøren har for vane at blande citater fra pressemeddelser med anmelderens arbejde. Dette var endnu en grund til, at min ven valgte at sige Farvel til Sentura og knalde døren i efter sig.

Hvis man mener, at en anmeldelse blot er en reklame eller en advarsel, så synes jeg ærlig talt, at man ser ned på litteraturkritikken som fag. Hvad værre er - læserne kan slet ikke orientere sig, hvis de ikke ved om det er en reklame eller en fordom, de sidder og læser. Det gælder både veluddannede læsere og læsere uden anden uddannelse end folkeskolen.

For mig at se, er der en stor genre- og rolleforvirring på spil her. Man kommer simpelthen til at virke utroværdig som anmelder (deraf min tale om moral), hvis man fremstår som pr-medarbejder, lige som man virker utroværdig som redaktør, hvis man mixer litteraturkritik med pressemeddelelser, altså forlagenes eller forfatternes reklametekster.

Et bogkatalog og et litteraturtidsskrift er som sagt ikke det samme.

Nu får vi se om du vil poste min kommentar....

Lars Pedersen said...

@ Tina: Du starter med at undrer dig over, at Mads ikke har skrevet sit indlæg på din blog, men det kunne jo være, at han ikke kendte til din blog, og der er jo ikke mulighed for kommentarer direkte på Senturas anmeldelser, så det er vel meget naturligt at give udtryk for en personlig oplevelse af din anmeldelse på sin egen blog?

Du er utilfreds med, at Mads udtaler sig om din og tidligere har udtalt sig om andres anmeldelser. Men er det ikke tilladt at anmelde anmelderne? Kommentaren til din anmeldelse og dens lægmandsagtige niveau kommer vel i kølvandet på dit produkt. Kan man ikke udtale sig om en anmelders evner, hvis ikke man kender dem personligt?

Og der er vel flere muligheder end at kunne synes om din måde at skrive anmeldelser på eller ej. Hvad med at have en holdning til HVAD du får formidlet? Og ikke kun HVORDAN.

Det handler vel overhovedet ikke om at snobbe nedad, om forfatterskoleuddannelser, universitetsgrader, tyk, tynd eller smal litteratur, men om at man vel har både et formidlings- og underholdsningsansvar som anmelder, der fordrer både en forståelse for det man udtaler sig om og en evne til selv at formidle og underholde ud fra den forståelse.

Det lægger "Man kan bryde sig om min måde at skrive anmeldelser på, eller man kan lade være." ikke umiddelbart op til.

Tina Charlotte Møller said...

I første omgang blot en ganske kort kommentar til Vibekes udmelding (inde hos Eslund og antydet her)om, at jeg ikke altid bringer kommentarerne:

Jeg har slået funktionen "godkendelse af kommentarer" til, da jeg tidligere har været udsat for personlige chikanerier fra en tidligere bekendt af mig, som i øvrigt intet har med det litterære miljø og de emner, der vedkommer det, at gøre.
Desuden har jeg i ganske få tilfælde undladt at publicere anonyme kommentarer, som forekom mig at være af underlødig karakter (læs: personlige chikanerier af mig eller andre debattører på min side).

Som hovedregel godkender og bringer jeg altså alle kommentarer, så snart jeg åbner min side dem, uanset om jeg er bifalder kommentatorens standpunkt eller ej.

Mener du at sidde inde med en anden viden, vil jeg meget gerne have konkrete eksempler at forholde mig til, da de i givet fald er undsluppet min sædvanligvis ganske udmærkede langtidshukommelse.

Og så vil jeg venligst bede dig om fremover at undgå at så tvivl om min integritet som debattør og blogskribent på den måde, som du netop har gjort det.

Tina Charlotte Møller said...

@Lars Pedersen - i første omgang også kort kommentar til dig:

Jeg vil umiddelbart at antage, at en blogger og forfatter som Mads Eslund ikke er ringere begavet eller på andre måder dårligere stillet end flertallet af dem, der jævnligt anvender Internettet som medie, og at han derfor meget hurtigt ville have fundet frem til min blog ved at google mit navn, såfremt han havde haft interesse i at rette direkte henvendelse til mig.

Tina Charlotte Møller said...

@Vibeke: De kommentarer, jeg i sin tid har lagt på Kjeldbergs blog var hverken ment som "reklame, sagliog kritik eller anmeldelse". Der var slet og ret tale om min umiddelbare reaktion på de korte uddrag af Kjeldbergs værk/værker, hun havde lagt ind på sin side. Jeg kommenterede i det forum som blogger (privatperson, om du vil).

Anmeldelser lægger jeg ikke ind i diverses kommentarfelter.

Mine anmeldelser publiceres endvidere altid med mærkaten "anmeldelse", så ingen burde kunne være i tvivl.

Du skriver: "Hvis man mener, at en anmeldelse blot er en reklame eller en advarsel, så synes jeg ærlig talt, at man ser ned på litteraturkritikken som fag."

Det er jeg helt enig med dig i. Derfor har jeg i overvejende grad også kun et skuldertræk tilovers for den drejning, Eslunds og andre Anblik-associates' anmelderkritik har taget inde på Eslunds side de seneste dage.

Mads Eslund said...

Hej Tina Charlotte Møller

Sorry, jeg skulle nok også have skrevet mit indlæg til dig fra begyndelsen, det tænkte jeg ikke på midt i min anfægtelse, og det er jeg lidt ærgerlig over nu. Jeg kunne godt have skrevet mit indlæg her i kommentarfeltet eller i hvert fald henvist til kommentaren på min blog, så du ikke skulle få tippet fra en anden.
Men vi bliver vist ikke enige om anmelderi, vi to. Jeg synes, det er trist at læse dine anmeldelser, det kan jeg ligeså godt sige lige ud. Jeg er helt på linje med Vibeke Nielsen i hendes karakteristik:

"Hvis man mener, at en anmeldelse blot er en reklame eller en advarsel, så synes jeg ærlig talt, at man ser ned på litteraturkritikken som fag. Hvad værre er - læserne kan slet ikke orientere sig, hvis de ikke ved om det er en reklame eller en fordom, de sidder og læser."

Jeg har ikke mere at sige til det nu. Det vikrer ørkesløst. Jeg har også rundet af ovre hos mig selv.

Mads

Peter Dyreborg said...

Diskussionen, eller en afart heraf, fortsætter (måske) her:

http://kjerkegaard.blogspot.com/2010/01/imens-de-sma-bekriger-de-sma.html

Tina Charlotte Møller said...

@Lars: Naturligvis kan man anmelde anmelderne (eller vel snarere deres anmeldelser).
Jeg har blot indvendinger imod det, jeg opfatter som usaglig kritik. Og så finder jeg det generelt betænkeligt, at personer, som er personligt involveret i tilblivelsen af et anmeldt værk, kaster sig ud i en diskussion af samme anmeldelser.
Hvad angår spørgsmålet om, HVAD jeg har formidlet (og ikke blot, HVORDAN), så står jeg helt inde for min kritik (på godt og ondt) af Bosmans' Vi er amøber.

Tina Charlotte Møller said...

@Peter:
Mange tak for henvisningen til Stefan Kjerkegaards indlæg.
Selv kan jeg tilføje, at samme sag også debatteres hos Bernhard Ellefsen. Følg dette link:
http://www.ellefsens.net/?p=1091#comments

Tina Charlotte Møller said...

Michael Balle har også et par bemærkninger om sagen på sin blog:
http://michaelballe.blogspot.com/2010/01/poeter-i-handgemng.html

Tina Charlotte Møller said...

Og endnu et relevant indlæg findes hos Martin: http://martinjm.blogspot.com/2010/01/links-til-en-fotoserie-links-til-debat.html

Anonymous said...

HOLD DA OP, her er man væk fra nettet et kort øjeblik og se hvad der sker! Jeg har endnu ikke læst alting, og det skal jeg naturligvis før jeg kommenterer objektivt - men jeg kan alligevel ikke undlade at komme med et par umiddelbare og subjektive kommentarer på det hidtil læste:
1. @Rette vedkommende: Jeg har ofte haft holdninger og meninger som afviger markant fra Tina Charlotte Møllers men jeg har aldrig oplevet at disse er blevet censurerede.
2. Såfremt du Tina ukritisk anmelderroser forfattere mødt på nettet - så vil jeg da også have et par roser med på vejen, idet jeg ellers vil føle mig dybt ulykkelig og overset....
3. Generelt anser jeg Tina Charlotte Møllers anmeldelser for at være seriøse og for øvrigt typisk litterært bedre end de tekster hun anmelder.

Tina Charlotte Møller said...

@Harning: Mange tak for din kommentar. Den lunede på en kold forårs(?)dag.