Sunday, February 11, 2007

Angående anmelderiet

I forbindelse med den debat omkring redaktionelle processer, som for tiden kører i Sandkassen, og som man kan læse flere kommentarer til her, har jeg gjort mig følgende overvejelser (som også er sendt til Sandkassen):

Forholdet mellem kritikere og forfattere er et had/kærlighedsforhold. Sådan har det vist altid været, og sådan vil det formentlig blive ved med at være. Nye og håbefulde digterspirer bejler til særligt udvalgte kritikeres gunst, imens de afskriver andre anmelderes smagsdomme som useriøse og inkompetente. Det er naturligvis forståeligt, hvis en kritiker, som nu Klaus Rothstein, tager til genmæle overfor beskyldninger af netop denne art. Hvem bryder sig om at blive truet på levebrødet - eller på den faglige stolthed? Det gør hverken forfatteren eller anmelderen, lader det til.

En læsværdig anmeldelse vil vel til enhver tid været præget af en vis grad af subjektivitet. Det er jo ikke ensbetydende med, at anmelderen ikke har sin faglige viden i orden. Det betyder blot, at denne eller hin anmelder har en individuelt betinget sym- eller antipati overfor visse dele af en given tekst. Og er det ikke netop det, der gør anmeldelser værd at læse? En anmeldelse skal, som jeg ser det, beskrive bogen i sig selv så neutralt som muligt, men den skal også præsentere læseren for anmelderens personlige indtryk af og dermed dom over værket. Hvis det sidste ikke blev inddraget i anmeldelsen, så kunne man jo nøjes med at udsende en liste med bagsidetekster til diverse kulturredaktioner og således spare anmelderne væk.

Det forekommer mig endvidere, at være lidt for nemt at afskrive en anmeldelse som useriøs eller inkompetent med den begrundelse, at kritikeren ikke er specialist i den genre, som han har anmeldt. Anmelderen vil jo da, i langt de fleste tilfælde, have større viden om en specifik genre, end det almene publikum, som de fleste skønlitterære værker (og de respektive anmeldelser) henvender sig til. Dermed være ikke sagt, at det ikke er at foretrække, at et værk også anmeldes af en specialist indenfor dets særlige genre. Men det er nu en gang mest magtpåliggende for forfatteren og for den specialiserede læser. Kritikerens dom vil under alle omstændigheder kunne give publikum en retningsmarkør for, hvorvidt det ene eller det andet værk er værd at beskæftige sig med. Og når alt kommer til alt, så er en negativ eller en neutral omtale til enhver tid bedre end ingen omtale.

Det er forfatterne jo nok også klar over et eller andet sted. I hvert fald råbes der lige nu, i forfatternes lejr, på mere spalteplads til boganmeldelser. Især efterlyses flere anmeldelser af nye og ukendte forfattere. Personligt ville jeg da også sætte pris på, at kultursektionen fyldte noget mere i diverse aviser. Jeg forestiller mig endvidere, at mere kulturstof i aviserne kunne have en positivt opdragende/uddannende effekt på samfundet og således kunne fyre økonomisk op under dansk kultur i det hele taget. For guderne skal vide, at de mere åndelige aspekter af tilværelsen tilsyneladende er sørgeligt forsømt i store dele af den danske befolkning.

Vi må imidlertid både som kritikere, som forfattere og som menige læsere indse, at så længe spaltepladsen er begrænset, så må også kulturredaktionerne sortere kraftigt i de værker, de vælger at anmelde. Og i og med at de fleste aviser sigter forholdsvist bredt, så vil anmeldelser af mere ukendte kunstnere fortsat se sig henvist primært til de mere specialiserede og tilsvarende snævrere litterære tidsskrifter, hvor uhensigtsmæssigt dette end kan forekomme set udfra kunstnernes og de litterært interesseredes synspunkt.

7 comments:

Anonymous said...

Kære Tina Charlotte Møller!

Først - tak for det her indslag! Det er hamrende godt og nødvendigt! ;) Jeg anede intet om "Sandkassen" og flyttede mig straks over i den.

Jeg fik et sug i maven og følte mig meget lille; lidt som en prik i det store rum, en mindre gren på et træ, der fylder hele kloden! Jeg er åbenbart ikke den eneste/eller nogen særlig, der har gået og sat spørgsmålstegn ved en anmeldelse - selvom det gik jeg lige og troede! Men måske bliver man ret navle-beskuende når man lige har udgivet en bog, og håber på at nogen vil anmelde den?

Og selvom vi altid kan diskutere frem og tilbage om hvordan og hvorledes fik dit indslag plus "Sandkassen" mig til at se hele min egen lille "sag" udfra noget helhedsagtigt.

Du skriver for øvrigt:

"En læsværdig anmeldelse vil vel til enhver tid været præget af en vis grad af subjektivitet."

Jeg svarer: Ja.

"Det er jo ikke ensbetydende med, at anmelderen ikke har sin faglige viden i orden. "

Jeg svarer: Enig!

"Det betyder blot, at denne eller hin anmelder har en individuelt betinget sym- eller antipati overfor visse dele af en given tekst. "

Jeg svarer: Dér bliver anmelderen altså nødt til at "rense sig" for sym-eller-anti. Hvad nu hvis han anmeldte sin ærke-fjende eller bedste ven? Jeg siger ikke han skal gå til opgaven fuldstændig ligeglad. Der skal være en nerve. Men hvis nerven ender ud i en fuck-finger, så er det ikke fair..

"Og er det ikke netop det, der gør anmeldelser værd at læse?"

Jeg svarer: Det kommer an på øjet, der læser den anmeldelse. Nogle anmeldelser kan næsten se ud som om de "henvender sig" til bestemte lyrik-grupper - og derfor også "vender-sig-bort" fra andre.

Forstår du?

**

Så skriver du:

"Især efterlyses flere anmeldelser af nye og ukendte forfattere."

Jeg svarer: Dér er vi meget enige! Der er ofte en slags Tordenskjolds soldater, der marcherer ind over aviserne, når der anmeldes!

**

Igen tak for dit indlæg på bloggen!

Mange hilsner
Lonni

Tina Charlotte Møller said...

Kære Lonni!

Da jeg skrev om den sym- eller antipati, som anmelderen giver udtryk for overfor et givent værk, tænkte jeg ikke på det som hans/hendes indstilling til teksten (eller forfatteren)forud for læsningen, men som et resultat af læsningen.
Det er klart, at anmelderen bør bestræbe sig på at gå til læsningen af værket med en fordomsfri indstilling. Det er vi helt enige om. Anmeldere er imidlertid også blot mennesker, og som sådan ikke ufejlbarlige.

Og ja, til tider kan man få det indtryk, at en kritiker retter sin henvendelse til bestemte (lyrik-)grupper eller så at sige taler ind i en særlig indforståethed.

Jeg tror det er en konsekvens af det spil, som også foregår nogle anmeldere og forfattere imellem.
En sådan indforståethed kan være interessant, hvis læseren selv er med i den indforståede kreds eller i det mindste kender dens spil - om ikke på første - så på anden hånd.
For en udenforstående læser kan det imidlertid virke ret irriterende og til tider ligefrem uforståeligt.

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvem kan skriver til - og hvorfor.
Og det gælder både for anmelderen og for forfatteren.
Skriver man til andre i det litterære miljøs snævre cirkler, eller skriver man til et større publikum?
Skriver man for at profilere sig selv og sine evner som skribent, eller skriver man for at fortælle noget om et givent emne?

Ang. forfatterens navlebeskuelse: Det er vist mere reglen end undtagelsen, at en kunstner er ret sensitiv overfor kritik og evt. manglen på samme. Det finder jeg meget naturligt. Samtidig tror jeg på, at det strategisk set mest hensigtsmæssige træk fra forfatterens side vil være at underspille denne sensitivitet i det offentlige rum. Uanset vor tids åbenhed og personlige blotlæggelse, så er der fortsat visse uskrevne regler i forskellige miljøer. Herunder også den at man skal vare sig for at vise sin sårbarhed overfor kritik af den indsats, man har gjort, hvis man vil undgå at kaste sig selv ud som hajføde. For der vil altid være hajer, som går efter lugten af blod. Og jo mere man spræller - desto mere sjov for hajerne.

Kh Tina Charlotte

Anonymous said...

En ting der kan gøre mig helt kælderkold i sjælen når jeg læser alle de dybsindige ord om bøger og anmeldelder og anmeldelser, er fraværet af følelser i de mange udredninger og analyser.

Kan hænde at det er min lastbilstore anima der trykker, men jeg kan næsten ikke få øje på bare en eneste lille glad emotion i al det hjernearbejde.

Det er lidt lissom at beskrive en cykel for en marsmand, i stedet for at formidle følelsen af sommervinden i håret når man kører på frihjul nedad en bakke med kornmarker på begge sider og en helt ny kæreste på bagagebæreren.

Skriver man for at kunne udløse en masse videnskab...eller en masse lidenskab?

:-)

Anonymous said...

Ups: "anmeldere og anmeldelser" (skulle der stå) - og det er forresten ikke kun glade emotioner, jeg savner i alle skarpsindighederne...men følelser som sådan.
Men det er jo svært...på skrift.

Tina Charlotte Møller said...

Kære B.O.

Det afhænger nok af, hvem du spørger.
I mit personlige univers er idealet - hvis vi taler generelt - lige dele videnskab og lidenskab eller fornuft og følelse, om man vil. Når vi taler litteratur og litteratur om litteratur, så må fokus indstilles i forhold til emne og genre.
Kan videnskab forresten ikke omfattes med lidenskab?

Kh Tina Charlotte

Anonymous said...

Jeg tror vi er enige.
Jo, videnskab kan være omfattet af megen lidenskab...det er kun når lixtallet ryger op i det koboltblå område at jeg går sukkerkold og føler mig dummere end dum.
Jeg er vist et godt valg som bagstopper på FC Fodboldenglens superhold...målmænd har godt af at være lidt småskøre :-)

Anonymous said...

Kære Tina Charlotte!

Måtte lige kigge ind ;)

Du skrev:

"Da jeg skrev om den sym- eller antipati, som anmelderen giver udtryk for overfor et givent værk, tænkte jeg ikke på det som hans/hendes indstilling til teksten (eller forfatteren)forud for læsningen, men som et resultat af læsningen."

Jeg svarer:

Aha. Ok. Men jeg har hele tiden haft en anden fornemmelse mht Martins anmeldelse. Men jeg ser hvad du mener nu.

Du skriver:

"Det er klart, at anmelderen bør bestræbe sig på at gå til læsningen af værket med en fordomsfri indstilling. Det er vi helt enige om. Anmeldere er imidlertid også blot mennesker, og som sådan ikke ufejlbarlige."

Jeg skriver:

Ja, anmeldere er også kun mennesker. Men jeg havde den der følelse af, at bogens forfatter, som jo er mig ;) "ikke måtte" vise mit menneske på godt - men mest surt (indrømmet) - da jeg modtog kritikken.

Du skriver:

"Jeg tror det er en konsekvens af det spil, som også foregår nogle anmeldere og forfattere imellem."

Jeg skriver:

Interessant tanke! :) Måske var "fejlen" at der faktisk ikke var noget spil imellem Martin og mig. Der var flade fornemmelser (tag det ikke ilde op), men der manglede et eller andet..

Du skriver:

"En sådan indforståethed kan være interessant, hvis læseren selv er med i den indforståede kreds eller i det mindste kender dens spil - om ikke på første - så på anden hånd."

Jeg svarer:

Hvis der var en indforståethed ja. Men den eneste indforståethed jeg fornemmede, da jeg kiggede på Martins blog - efter min reaktion over hans anmeldelse - var faktisk mere en indforståethed mellem Martin og Martins kommentatorer (omend de var anonyme hele bundtet - så vidste Martin nok hvem de var).

Du skriver:

"Ang. forfatterens navlebeskuelse: Det er vist mere reglen end undtagelsen, at en kunstner er ret sensitiv overfor kritik og evt. manglen på samme. "

Jeg skriver: Man må sige, at det er første gang nogen slog mig SÅ hårdt! ;)

Du skriver:

"Samtidig tror jeg på, at det strategisk set mest hensigtsmæssige træk fra forfatterens side vil være at underspille denne sensitivitet i det offentlige rum. "

Jeg svarer:

Jeg har nu set hvad åbenhed fører til. Men jeg er nok ikke den underspillende type. Ved dog godt hvad du mener - og andre mener! :) Kritik vil jeg selvfølgelig altid blive nødt til at ta'. Men det er altså måden kritikken "serveres" på -- selvom NU ved jeg nok godt, at du vil mene at jeg ikke har krav på "servering" - hvis en anmelder ikke kan lide det han læser.





Kh
Lonni