Saturday, February 10, 2007

Go-Go og stjerner i mørket

Uforlignelige, H.C. Andersenske Lars Bukdahl åbnede i aftes Odense Lyrikfestival 2007 med tåspidsdans, fyrige spark og poetiske indslag dyppet i DSB-sennep. Jo, Bukdahl kan danse -
Go-Go!

Mikael Josephsen fik den tunge opgave at udfylde scenen ovenpå Bukdahls fnysende og nysende præstationer. Alt taget i betragtning - for hvilken endnu ikke gennembrudt digter ville ikke være nervøs i aftenens selskab? - klarede Josephsen opgaven ganske hæderligt. Den socialrealistiske og dybt personlige tyngde i hans værker er måske en smule for tung for min smag, men det er ikke ensbetydende med, at fortællingerne ikke holder. For Josephsens tekster minder mere om fortællinger end om digte.

Pia Tafdrup, Danmarks ubestridelige digterdronning, sendte med spinetsprød stemme sine frostklare sætninger som stjerner op i mørket og beviste nok en gang, at der er god grund til, at Pia Tafdrup er blevet Pia Tafdrup.

Oplæsningen blev afrundet af Ursula Andkær Olsen, som hviskede hvidt ud i rummet og ind under hjernebarken. Sært, sart og dybt foruroligende.

Hvis du gik glip af fredag aftens arrangement, så fortvivl ikke:
Lyrikfestivalen fortsætter til og med søndag.

4 comments:

Anonymous said...

Mmm, godt at du sender små øjebliksbilleder fra lyrikfestivalen.
Jeg har aldrig hørt Bukdahls oplæsninger - men Josephsen er stærk! ;)

Hilsen
Lonni

PS: Andkjær Olsen er en alf! :)

Anonymous said...

Tak for din pæne omtale af mig -selvom jeg nu
ikke er socialrealist. Kun i hannahs dyrehave er der
enkelte træk - fordi det at være ung er ret socialt -
og temmelig realistisk for den enkelte unge.

Tak for god kompetent blog med god læsning.
Venligst Mikael Josephsen

Tina Charlotte Møller said...

Hej Mikael!
Tak for tak.
Sidst jeg var forbi hos Martin - digter, anmelder og så forresten min søn - så jeg, at han havde et eksemplar af Den blå port liggende, og at det indeholdt en novelle af dig. Prøver lige at lokke ham til at låne mig det ved lejlighed.

Anonymous said...

Kære Tina. Det må jeg fraråde dig - det er et absolut
forsøg, der ikke lykkedes. Læs pokalhjertet, samt
opløb, hvis jeg endelig skal reklamere for mig
selv. Pokalhjertet er i hvertfald langt langt væk
fra det socialrealistiske (som er lidt af et skældsord
i øjeblikket). Men ellers er det bare i orden at have sin smag - jeg bryder mig f, eks, heller ikke om
dele af minimalismen.
Venligst Mikael