Thursday, May 3, 2007

Sprøde saftspændte tekster

Morten Søkilde er en (næsten) nyudsprungen digter, som forleden optrådte i Den 11. time.
Søkilde udgiver hele to samlinger på én gang på forlaget Arena Dottir: Landskaber og Pan - en fabel.

Udgivelsen kaldes andetsteds 'en debut', men Morten Søkilde har faktisk tidligere udgivet Morten Søkilde 1974-2003 på Adressens Forlag i 2003. Så helt debutant er han vel ikke.

At dømme efter indslaget i omtalte TV-program kan vi, der elsker lyrik, hvor det forgrener sig grønnest, roligt glæde os til at læse den unge sprogækvilibrists nyeste værker.
Jeg har i hvert fald aldrig før hørt så sprød og saftspændt en tekst som den, Søkilde reciterer for seerne. (Ja, reciterer, mine damer og herrer - i sig selv en sjælden kunst i vore dage.)


Tak til Beologen, som endnu en gang havde øjne og ører med sig og som gjorde mig opmærksom på indslaget.

8 comments:

Anonymous said...

Selv tak, Tina...jo, han er meget dygtig.
Jeg opdagede efter at have tipset dig at han er ex-elev på Forfatterskolen - og han må have følt sig hjemme dér.
Hedder forlaget forresten ikke Arena-dottir og er en lille underafdeling af Arena?

Tina Charlotte Møller said...

Beo, tak fordi du sparker til mig omkring det faktuelle.
Det er ganske rigtigt (hvis man tror Weekendavisen) Arena Dottir og ikke Arena (the mother). Retter lige - og indsætter supplerende oplysning. ;-)

Martin Johs. Møller said...

Jeg anmelder bogen snarest på Sentura. Hvis altså deres webredaktør kan få fat på Arena, så de kan få sendt bogen til mig. Suk.

Tina Charlotte Møller said...

Martin, hvor er du heldig, hvis altså .... osv. ;-)
Men mon ikke du får bogen i hænde inden længe?
Er spændt på din anmeldelse af den.

Donald said...

Jeg har længe spejdet på stedet her efter, om der skulle komme en ny posting med lidt mere om "Sprøde saftspændte tekster" og forfatteren Morten Søkilde.
Bare ordet "Sprøde" får jo skærpet nysgerrigheden.

Anonymous said...

Får Martin sårn bare lige sendt ....fra Sentura?? Det er sgu da fedt! :))

Well, i en Metro kan vi så få en susetur - hvis vi så har lyst til det! ;)

Savner dit billede og din tilstædeværelse - dér ovre.

Mange gode hilsner
Lonni

Tina Charlotte Møller said...

Yes, Lonni - Martin er en heldig kartoffel. ;-)

Tina Charlotte Møller said...

Donald - du kan regne med en anmeldelse af Søkildes værk på denne side, så snart jeg får fingre i Landskaber og Pan - en fabel.

Det glæder mig, at du tilsyneladende glæder dig til at læse mere. :-)

Kommer min søn, Martin, mig i forkøbet, så kan du jo læse, hvad han synes først.
Vi har ikke altid samme opfattelse af et værk, så det kan måske give en meget interessant perspektivering.