Monday, August 20, 2007

'Nogen på ørerne'

Jeg bryder mig ikke om at græde offentligt. Men jeg gjorde det i torsdags. Jeg bryder mig heller ikke om at jamre mig offentligt. Men i dag vil jeg gøre en undtagelse.

I to måneder har jeg været så godt som døv på højre øre. Den penicillin, som en privatpraktiserende læge udskrev til mig, gjorde lige så stor forskel som en dråbe i havet. Efter 14 dages ventetid kom jeg så, i tirsdags, til ørelægen, rystende og bævende, på grund af gamle barndomstraumer. Stor var min lettelse, da manden viste sig som et menneskeligt væsen, der forstod min angst for både undersøgelse og behandling. Desværre måtte han fortælle mig, at min hørelse var voldsomt nedsat på højre øre, og at han ville anbefale punktering af trommehinden og isættelse af et dræn. Han var dog så sød at foreslå, at det blev gjort i fuld narkose.

Onsdag eftermiddag ringede jeg rundt til familie og venner for at høre, om der var en, der ville tage med mig eller i hvert fald tage sig af mig ovenpå indgrebet, da jeg ikke måtte lades alene. Det kunne jeg dog have sparet mig, for alle var optaget af andre gøremål - og mon ikke det gik endda... Sønnen tilbød mig først, at jeg kunne komme og være hos ham og kæresten, men senere var han nødt til at ændre den aftale.

Torsdag formiddag mødte jeg fastende (og ikke-rygende) op hos ørelægen og fik en snak med narkosesygeplejersken. Da hun hørte, at jeg ikke havde noget følgeskab og ingen til at pleje mig resten af dagen, nægtede hun at lægge mig i narkose. Jeg ringede så til min ex-mand, som bor i nærheden, og klagede min nød. Gudskelov accepterede han at få besøg, når indgrebet var overstået.
Men tårerne meldte sig nu alligevel, da jeg klatrede op på briksen for at modtage sprøjten. Kors, hvor kan man føle sig alene i sådan en situation! Det er aldeles ikke klædeligt for en voksen kvinde, men der er tidspunkter, hvor masken falder.

Siden torsdag har jeg ligget ned det meste af tiden. Øret er ikke meget bedre - og ørelægen fortalte mig da også efterfølgende, at han var glad for, at han havde lagt mig i fuld narkose, da det var værre end først antaget. Jeg har smerter, det væsker - og en forespørgsel hos ørelægen i dag gav det svar, at sådan skulle det ikke være, så nu måtte jeg hente penicillinøredråber på apoteket og forsøge at dryppe med dem. Hvis det ikke virker, så må jeg komme op til ørelægen igen. Og nu er ham den flinke, som jeg var blevet tryg ved, gået på ferie, så i givet fald skal jeg ind til hans kollega, som jeg ikke kender. Arrgh!

Som om det ikke var nok, så er der nu ti dage, til jeg skulle have afleveret mit speciale, men min vejleder har været på ferie (hvilket er ham vel undt), og jeg har først fået kontakt med ham i dag. Alt taget i betragtning anbefaler han mig at søge mit SU-slutlån forlænget - og dermed specialeafleveringen udsat - til november under henvisning til mine helbredsproblemer. Den er jeg med på, men det er dog et hårdt slag for min faglige stolthed, og samtidig indebærer det en masse papirarbejde og løben rundt til diverse instanser, hvilket ikke er det, man har mest lyst til, når man føler sig så syg og afkræftet, som jeg gør i denne tid.

Ja, kære læsere - I blev advaret i indledningen. Dette indlæg er dybt personligt og en værre gang jammer og klage, men rent undtagelsesvis mener jeg godt, at jeg kan tillade mig denne form for selvterapi. Der er brok nok i blogosfæren over langt mindre ting. Nu var det min tur, syntes jeg.

12 comments:

Anonymous said...

Kære Tina Charlotte

Som du ved - føler jeg med dig (husker du min mail om mit venstre øre)?

Dog har jeg slet ikke prøvet at være der hvor du var med narkose og punktering..

Puha, rigtig god bedring du.

Mange knus
Lonni

Tina Charlotte Møller said...

Kære Lonni! Tusind tak for empati og sympati. Ja, jeg håber på en mirakuløst hurtig bedring, men who knows...
Du må nok ikke regne med mig til oplæsningen. Det ærgrer mig grusomt, men jeg håber, at der bliver en ny chance på et senere tidspunkt. Bliver jeg rask forinden, så sender jeg dig lige en besked. I så fald kunne jeg jo i det mindste komme som publikum. Nu må vi se...

I skrivende stund said...

Jeg har prøvet noget lignende engang, det er rædselsfuldt ikke at kunne høre, eller høre som om man er i en dykkerklokke. Jeg kan godt forstå at du græder over det. jeg håber du sart får det bedre!

Venlig hilsen

ps der står at jeg skal bekræfte et ord: xuywdvuw - hvad mon det er for et sprog?

Tina Charlotte Møller said...

Henriette - tak for gode ønsker. Ja, det er rædselsfuldt.

Sproget - hm..urdu, oldgræsk, volapyk???

Anonymous said...

Kære Tina Charlotte

Ja - først håber jeg bare du kommer dig hurtigt - det er rædsomt, at ha det sådan. Dernæst skal du være hjerteligt velkommen hvis du synes, du orker tur og det hele til Kbh.

Kh
Lonni

Anonymous said...

Hende der punkterede min trommehinde hed Ursula Nadelmann jeg siger det bare - skriv dig navnet BAG øret. Der var ikke væske i mit indre øre, det var undertryk og nu render jeg rundt med en blafrende trommehinde der går i svingninger hver gang nogen starter en havemaskine

Tina Charlotte Møller said...

Mange tak for venlige kommentarer - også for dem, som er modtaget udenfor blogosfæren.

Anonymous said...

Åh, sikke noget...
Håber, du er lidt bedre nu?

Knus
Madam K.

Tina Charlotte Møller said...

Kære Ane-Marie!
Tak for din hilsen. Jo, der er vist en forsigtig bedring at spore. Øredråberne lader til at have hjulpet lidt på tingene. Men jeg har fortsat smerter ned i kæben og i tænderne, så nu har jeg bestilt tid hos min tandlæge, som må finde ud af, hvad der er galt i den afdeling. Det er åbenbart ikke usædvanligt, at de områder påvirker hinanden. Klarer mig foreløbig på smertestillende, masser af hvile og Erik Knudsens ord om, at "det hele er kun en overgang, og alt er ingenting".
Har tænkt meget på dig og på, hvordan du mon har det, siden jeg læste om dine personlige sommerfortrædeligheder. Men den kan vi tage bag kulisserne en af dagene. De bedste ønsker for dig!

Anonymous said...

Kære TC

Håber, det er endnu lidt bedre nu?

Jo, mine sommerfortrædeligheder...
Som min mor sagde: Arbejde er godt for alting. Og arbejde er der meget af for tiden, så meget, at jeg ikke når meget andet...

Mailer dig lidt mere, når der kommer lidt stille timer.

God bedring fortsat.

Tina Charlotte Møller said...

@Ane-Marie - tak for hilsen. Nej, det er desværre ikke godt endnu. Og jeg går og bekymrer mig over det.
Man mærker ikke, hvor vigtig høresansen (og balancen) er for ens velbefindende, før der pludselig går alvorligt kludder i den.
Som du måske har læst i et andet indlæg, som jeg nu har slettet, så mener min læge, at stress er grunden til, at jeg bliver ved at døje med nedsat hørelse, dårlige bihuler, svedeture, hjertebanken, træthed, hovedpine og svimmelhed. Men han siger ikke, hvad jeg skal gøre ved det.
Min ørelæge gik på ferie, umiddelbart efter at have foretaget min operation. (Han må vel have trængt til det.) Jeg afventer med længsel hans tilbagekomst, så jeg kan få at vide, hvorfor jeg ikke - som forventet - har oplevet en mirakuløs helbredelse ovenpå indgrebet.

Anonymous said...

Kære TC

Stress er en skrækkelig ting, som kan føre forbavsende megen fysisk dårligdom med sig. Ekstra skrækkeligt bliver det, fordi man rent faktisk bliver stresset af at få at vide, at man har stress og "bør se at slappe mere af" - for hvordan gør man lige det? Handler det "bare" om arbejde, kan man måske, men er der følelsesmæssigt stress med i spilet, kan det knageme være svært. Og man får underlige skyld- og nederlagsfølelser - og stress - ved ikke at kunne styre sin egen adrenalin- og cortisolproduktion.
Stress er stressende.
Pyha...

Jeg føler med dig.

Håber du finder en vej ind til at kringle stressen. Gode råd er som regel dårlige på det felt, da vi hver især har vores egen vej.

Alle gode ønsker for dig.

Knus
Madam K.