Wednesday, April 2, 2008

Lige ind i eventyret

Solen stråler klart fra en sart forårsblå himmel, da vi en af de sidste dage i marts sætter kursen mod Salten Skov. Du har før omtalt svovlkilderne, og i dag skal jeg se dem. Endnu ligger landskabet nøgenbrunt omkring os, men der ligger dette særlige douce lys over marker og skovbryn, som indvarsler forårets komme. Og landskabet strækker sig, strækker sig og strækker sig, som det kun kan gøre det i Jylland.

Efter en tur, der går ad små og større veje, over åbne marker, gennem mørke granskove, hvor lyset blødt bryder grenenes tunge nålehang og kastes tilbage i nuancer af kobber og mosgrønt fra underskoven, når vi frem til et hjulspor, der fører gennem et let kuperet terræn ind i det område, vi leder efter.

Du parkerer bilen, og vi fortsætter til fods i det milde vejrlig, forbi stabel efter stabel af skovede træer. Her dufter gennemtrængende af harpiks fra granernes endnu fugtige og mørkt gyldne sårflader. Vi standser nogle gange undervejs. Læner os ind over de fældede kæmper, klapper de ru stammer og lader os beruse i duftene.

Kratbevoksning afløses af fritlagte strækninger. Pludselig åbner landskabet sig til højre for os. Vi ser ud over et vissent engdrag, ud over skovklædte bakker, hvis blødtbrune, dæmpet grønne og ulmende rosa nuancer glider over i rødviolet og blåligt længst ude mod horisonten, hvor himlen nu er ved at blegne i et let skylag. Her kan der åndes frit. Brystet åbner sig. Hjertet får plads.

Det er svært at vende sig bort, men da vi endelig gør det, hører vi en brusen ganske nær ved. Få meter længere nede ad det fugtige hjulspor og inde til venstre fosser et lille, men overmåde kraftigt vandfald ud af en bakke. Skummet står op i hvide sprøjt, men hvor vandet pludrer hastigt afsted i en lille bæk, som løber under vejen, har det, sin klarhed til trods, en farve som af rød okker. Du peger op, og så ser jeg det: På en skrænt, der hæver sig til venstre for vandfaldet, står et udgået træ behængt med tibetanske bedeklokker. Sådan tager det sig i det mindste ud på afstand. Da jeg fascineret bestiger skrænten, idet jeg hager mig fast i usikre grene og kviste fra de omkringvoksende buske og træer, går det imidlertid op for mig, at de mærkværdige stribede klokker er en art svampe, som gror på den afbarkede stamme.

Du er gået ad en lille sti op på den anden side af bækken, og jeg følger dig nu opad, til vi kommer til et plant terræn, hvor en lille sø ligger omkranset af stejle skrænter. Du mener, at det må være et dødishul, der er blevet dannet, da en gigantisk tilbagebleven og hårdt frosset isklump engang smeltede og efterlod dette dybe gab, hvorfra der nu er udsyn til den åbne himmel omkranset af høje slanke løvtræer.


Du udpeger de småbitte og blødt piblende kildevæld i skrænten, hvorfra vandet stammer. Dette er svovlkilderne. Så ganske anderledes betagende end jeg havde tænkt mig dem. Søen changerer i opalens fine farvespekter: dybblå, mosgrøn, smaragdgrøn, mørkt gylden og på sine steder næsten sort, men det er ikke muligt at fastholde én nuance med blikket, for midt i dette farvespil er vandet så krystalklart, at man kan se hver sten på bunden og de slanke siv og vandplanterne, der står behængt med guirlander af gylden materie, der flyder ud i vandet og danner hele byer af fantasislotte dernede. Det ligner noget fra en fremmed planet.
”H.C. Andersen kunne have fået meget ud af det her!” siger jeg.

Vi dvæler en tid lang ved søen. Jeg må helt tæt på den bløde sumpede bred og have hænderne i vandet. Jeg har lyst til at drikke af det, men jeg ved ikke, om det er til skade eller gavn at drikke svovlholdigt vand, selvom det hedder sig, at det skulle være sundt at bade i, så jeg undlader det. Køligheden gør dog godt mod huden.
Også vandfaldet nedenfor søen, et vandfald, som formentlig er menneskeskabt, idet overløbet fra søen synes at være kunstigt ført ned under jorden og altså ud igen gennem skrænten, må vi hilse af med, før jeg kan gå med til igen at forlade dette eventyrlige sted.

Da vi sætter kursen tilbage ad hjulsporet, hvor ikke blot graner, men også piletræer med dunede gæslinger ligger skovet i grøfterne, er himlen overtrukket med svagt gråhvide skyer. Det hindrer dog ikke fuglene i at slå deres jublende forårstriller. Og her dufter fortsat af harpiks, af nypløjet muld fra markerne og af krydret underskov. Og dér går du inde – dér, hvor de store maskiner, som har afløst tidligere tiders mere nænsomme skovning, har flået træerne op af grunden og efterladt voldsomme sår i den sorte muld. Dér går du og ligner et barn af Jyllands jord, som du jo også er det, med blæst i dit hår og med hænder, der dufter af harpiks og vårgrønt.

10 comments:

Anonymous said...

Så har du gjort det igen! :-)
Fået mig til at ønske mig ud, i den smukke natur - selv om der er koldt og klamt....

Ps. Hvor er det første billede bare..hvad mon det bedste danske ord er..."fortryllede" mon...nja ikke helt, men næsten det ord jeg leder efter.

Ps. Hvis du stadig leder job, så synes jeg at du skulle kontakte dansk turistinformation og et par rejsemagaziner - for hvem som helst, der gang på gang kan få selv mig til at overveje, at bevæge mig udenfor i gråt,klamt,koldt vejr burde kunne tjene kassen...

Tina Charlotte Møller said...

Tak, Harning!
Ja, det ville da være et drømmejob: At få lov til at skrive lignende tekster for en turistforening. Bestemt værd at forsøge. :-)

Ja, det første billede er det mest vellykkede. Det sidste er en smule 'tiltet' - og det gengiver slet ikke søens fascinerende farvespil og vandets klarhed. Dog syntes jeg, at det skulle med, da man aner de okkergule guirlander på bunden.

Anonymous said...

”H.C. Andersen kunne have fået meget ud af det her!”

Det kunne Freud vist også...

Tina Charlotte Møller said...

Anonymous - Freud kunne vist få noget ud af hvadsomhelst.
Jeg er meget interesseret i at høre/læse din freudianske udlægning.

Og hvorfor anonym? Personligt foretrækker jeg at vide, hvem der henvender sig til mig og mine læsere. Ikke at det er nogen ubetinget regel på denne blog, at man skal stå frem med navns nævnelse, men - som sagt - det er at foretrække.

Anonymous said...

Hele beskrivelsen emmer af naturrommantik tilsat soverkammerbelysning. Farvespillet er dæmpet, erotisk ladet og selve handlingsbeskrivelsen knytter sig til erkendelse og erfaring gennem et kropsligt forhold til omgivelserne. Det er manden der skal åbenbare erkendelsen for dig. I det nedenstående har jeg markeret nogle af de mange beskrivelser Freud kunne have fået noget ud af. Jeg kunne sagtens lave en mere udtømmende beskrivelse, men i denne sammenhæng må det være nok at påpege de mange elementer som en freudianer ville kaste sig over med ildhu.

Din tekst, mine stjerner og parenteser:

Solen stråler klart fra en sart forårsblå himmel, da vi en af de sidste dage i marts sætter kursen mod Salten Skov. *Du har før omtalt svovlkilderne, og i dag skal jeg se dem* (åbenbaring, en ny erfaring). Endnu ligger landskabet *nøgenbrunt* omkring os, men der ligger dette særlige *douce* lys over marker og skovbryn, som indvarsler *forårets komme* (fornyelse, skabelse). Og landskabet strækker sig, strækker sig og strækker sig, som det kun kan gøre det i Jylland.

Efter en tur, der går ad små og større veje, over åbne marker, gennem mørke granskove, hvor lyset blødt bryder grenenes tunge nålehang og kastes tilbage i nuancer af kobber og mosgrønt fra underskoven, når vi frem til et hjulspor, der fører gennem et let kuperet terræn ind i det område, vi leder efter.

Du parkerer bilen, og vi fortsætter til fods i det milde vejrlig, forbi stabel efter stabel af skovede træer. Her dufter gennemtrængende af harpiks fra granernes endnu fugtige og mørkt gyldne *sårflader* (sårmetaforik, Tafdrup bruger den samme i fx ”Når der går hul på en engel” til at beskrive seksualakten… et sår har kroppen altid). Vi standser nogle gange undervejs. Læner os ind over de fældede kæmper, klapper de ru stammer og *lader os beruse i duftene*.

*Kratbevoksning afløses af fritlagte strækninger* (penetration?). Pludselig åbner landskabet sig til højre for os. Vi ser ud over et vissent engdrag, ud over skovklædte bakker, hvis blødtbrune, dæmpet grønne og *ulmende rosa nuancer glider over i rødviolet og blåligt* (kødets farver?) længst ude mod horisonten, hvor himlen nu er ved at blegne i et let skylag. Her kan der åndes frit. Brystet åbner sig. Hjertet får plads.

Det er svært at vende sig bort, men da vi endelig gør det, hører vi en brusen ganske nær ved. Få meter længere nede ad det *fugtige hjulspor og inde til venstre fosser et lille, men overmåde kraftigt vandfald ud af en bakke. Skummet står op i hvide sprøjt,* (ok, behøver jeg at forklare denne) men hvor vandet pludrer hastigt afsted i en lille bæk, som løber under vejen, har det, sin klarhed til trods, en farve som af rød okker. Du peger op, og så ser jeg det: På en skrænt, der hæver sig til venstre for vandfaldet, står et udgået træ behængt med tibetanske bedeklokker. Sådan tager det sig i det mindste ud på afstand. *Da jeg fascineret bestiger skrænten, idet jeg hager mig fast i usikre grene og kviste fra de omkringvoksende buske og træer, går det imidlertid op for mig, at de mærkværdige stribede klokker er en art svampe, som gror på den afbarkede stamme.* (hvad er det du bestiger og hvad er det du stifter bekendtskab med?)

Du er gået ad en lille sti op på den anden side af bækken, og jeg følger dig nu opad, til vi kommer til et plant terræn, hvor en lille sø ligger omkranset af stejle skrænter. Du mener, at det må være et dødishul, der er blevet dannet, da en gigantisk tilbagebleven og hårdt frosset isklump engang smeltede og efterlod dette dybe gab, hvorfra der nu er udsyn til den åbne himmel omkranset af høje slanke løvtræer.


Du udpeger de småbitte og blødt piblende kildevæld i skrænten, hvorfra vandet stammer. Dette er svovlkilderne. Så ganske anderledes betagende end jeg havde tænkt mig dem. Søen changerer i opalens fine farvespekter: dybblå, mosgrøn, smaragdgrøn, mørkt gylden og på sine steder næsten sort, men det er ikke muligt at fastholde én nuance med blikket, for midt i dette farvespil er vandet så krystalklart, at man kan se hver sten på bunden og de slanke siv og vandplanterne, der står behængt med guirlander af gylden materie, der flyder ud i vandet og danner hele byer af fantasislotte dernede. Det ligner noget fra en fremmed planet.
”H.C. Andersen kunne have fået meget ud af det her!” siger jeg.

*Vi dvæler en tid lang ved søen.* (post coitus) *Jeg må helt tæt på den bløde sumpede bred og have hænderne i vandet. Jeg har lyst til at drikke af det, men jeg ved ikke, om det er til skade eller gavn at drikke svovlholdigt vand, selvom det hedder sig, at det skulle være sundt at bade i, så jeg undlader det. Køligheden gør dog godt mod huden.* (refleksion over seksualakten, feberen dæmpes gennem refleksionen)
Også vandfaldet nedenfor søen, et vandfald, som formentlig er menneskeskabt, idet overløbet fra søen synes at være kunstigt ført ned under jorden og altså ud igen gennem skrænten, må vi hilse af med, før jeg kan gå med til igen at forlade dette eventyrlige sted.

Da vi sætter kursen tilbage ad hjulsporet, hvor ikke blot graner, men også piletræer med dunede gæslinger ligger skovet i grøfterne, er himlen overtrukket med svagt gråhvide skyer. Det hindrer dog ikke fuglene i at slå deres jublende forårstriller. *Og her dufter fortsat af harpiks, af nypløjet muld fra markerne og af krydret underskov.* (hvilken mark blev pløjet og hvilken underskov er der tale om? Handlingen er gjort, men sidder stadig som en kropslig rest) Og dér går du inde – dér, hvor de store maskiner, som har afløst tidligere tiders mere nænsomme skovning, har flået træerne op af grunden og efterladt voldsomme sår i den sorte muld. Dér går du og ligner et barn af Jyllands jord, som du jo også er det, med blæst i dit hår og med hænder, der dufter af harpiks og vårgrønt.

Tina Charlotte Møller said...

Anonymous - mange, mange tak for en imponerende og , tror jeg nok, professionel analyse af min tekst. :-)
Den er jeg rigtig glad for.

Selvom jeg indledningsvis var lidt forbeholden overfor (og på forhånd træt ved tanken om) at nogen ville bringe Freud på banen her, så har du gjort det på en både intelligent og taktfuld måde.

Jeg kan bestemt ikke afvise, at nogle erotiske elementer har været på spil i min underbevidsthed, da jeg skrev teksten.
Pia Tafdrups sårmetaforik, som jeg dog ellers er bekendt med, var jeg mig heller ikke bevidst, imens jeg skrev.
Naturromantiker? Jo, det er jeg jo nok.

Det er meget spændende for mig at modtage en så (forholdsvis) detaljeret analyse af noget, jeg har skrevet. Det åbner teksten for mig selv endnu en gang.
Sædvanligvis sidder jeg jo på den anden side af bordet, så at sige.
Tak igen! :-)

Anonymous said...

Og hermed et fantastisk eksempel på hvorfor jeg ikke bryder mig om særlig meget om tekstanalyser og helst så dem bandlyst fra folkeskolen -
For jeg var, som du ved, rigtig glad for din oprindelige tekst - tillagt min egen personlige, opfattelse/følelse/fortolkning da jeg læste den.
Og nu...
Tilbage står en opsplittet tør og ligegyldig tekst sat i en kedelig freudiansk kasse og ramme.

ØV.

Tina Charlotte Møller said...

Harning - du skal endelig holde fast i dit eget første indtryk og din egen tolkning af teksten.
Ingen har patent på sandheden, når det kommer til tekstlæsning. Se denne freudianske tolkning som en midlertidigt anden belysning af min tekst.

Da jeg startede på mit studie, skulle jeg selv overvinde en vis modstand i forhold til tekstanalyse og fortolkning. Jeg havde i mange år holdt fast i et udsagn, som jeg havde læst et eller andet sted. Det udsagn sagde: "At analysere et godt digt i detaljer svarer til at dissekere en kanariefugl for at finde sangen."
Men man kan lære at holde af de forskellige læsninger.

For mig er det, som jeg har skrevet andetsteds, virkelig interessant at læse, hvad jeg selv har skrevet, gennem en andens briller. Især fordi jeg ikke selv havde skænket det en tanke, at der var erotiske undertoner i "Lige ind i eventyret".

Betyder det så, at denne læser er forkert på den med sin udlægning? Ikke nødvendigvis. Han/hun fremdrager måske blot elementer i teksten, som jeg ikke selv var bevidst om. Dermed være ikke sagt, at enhver tolkning kunne holde vand. Her må jeg henvise til en sætning, som min tidligere underviser og vejleder, Knud Bjarne Gjesing, bankede ind i hovederne på sine studerende: "Der må være belæg i teksten!"
Det synes jeg, at der er her. :-)

Anonymous said...

Også jeg synes det er interessant at høre hvad andre får ud af det jeg skriver og det vigtige for mig er
- at de får noget ud af det
- at de føler noget
- at de tænker noget
og hvad det så er, blander jeg mig egentlig ikke i.
Det er deres oplevelse!
Derimod har jeg netop noget imod dissektionen ud fra en på forhånd bestemt ramme - som fx denne freudianske tolkning fordi enhver tekst så bliver reduceret til ja, ingenting. Og det synes jeg er ærgligt.

Og selvfølgelig holder jeg fast i min egen oplevelse af din tekst. :-) Skal bare lige have de der vulgære skumsprøjt ud af associationsbanen.....

Tina Charlotte Møller said...

Harning! Så håber jeg, det må lykkes for dig. :-)
Selv er jeg ikke stødt på manchetterne. Jeg finder denne tolkning ganske underholdende. Der er jo også dem, der siger, at alt i virkeligheden handler om sex. Jeg ville nok nuancere et sådant udsagn og sige: I virkeligheden handler alt om overlevelse/liv/videreførelse af gener/tilværelsens cyklus.