Tuesday, September 2, 2008

Et samvittighedsspørgsmål

Jeg jog ikke af sted til Jobkanonen her til morgen. I går fik jeg jo at vide, at man ikke tog det så tungt, om vi kom et par minutter for sent. Desuden nåede jeg lige at høre i Nyhederne, at busserne fortsat ikke kørte på Fyn, og jeg måtte vente på den næste nyhedsudsendelse og få det hele med, før jeg fandt ud af, at det i dag kun gjaldt regionalbusserne og ikke bybusserne.

Men jeg ankom da til Alectos lokaler lidt over ni, hvor der sad hele to af mine lidelsesfæller, og hvor endnu to snart dukkede op, efter at have været nede at ryge. Vores konsulenter var ikke at se nogen steder. Der var andre ledige på gangen. De ventede sandsynligvis på at komme til møder, så konsulenterne var velsagtens optaget.
Den formodning kunne en af mine holddeltagere bekræfte. Han oplyste mig endvidere om, at når jeg var blevet krydset af på Pers deltagerliste for dagen, kunne jeg sådan set bare gå hjem og søge job hjemmefra, for der var ingen til at bistå os i dag. Knud var ude af huset, Per sad i møder hele dagen, og Line, som vi endnu ikke havde truffet, men som egentlig skulle have vejledt os i denne uge, lå fortsat syg.

"Sagde Per, at vi bare kunne gå hjem?" Jeg ville gerne have helt klar besked.
"Ja," svarede de andre, som allerede var ved at pakke sammen, "han sagde, at det var op til vores egen samvittighed."

"Fint," sagde jeg, "så vil jeg da bare vente på, at Per kommer ud fra det møde, så jeg kan få min afkrydsning."

Og det gjorde jeg så. Da klienten forlod Pers kontor, stak jeg hovedet ind til ham og sagde: "Jeg er mødt frem, så du må gerne krydse mig af. Jeg forstod på de andre, at vi kan arbejde hjemmefra i dag!"

Per så skråt ned på sine papirer. Han så irriteret ud og vred sig i en skæv stilling på stolen, idét han svarede: "Ja, dér kan man bare se, hvordan en lille fjer kan blive til fem høns: Jeg sagde, at det er jo op til jeres egen samvittighed, om I går hjem eller sidder her."

"Tak!" sagde jeg. "Det var bare lige for at få det helt på det rene."

"Men vi regner med, at Knud og Line dukker op i morgen og er her resten af ugen, så I har dem begge to både onsdag, torsdag og fredag, så der virkelig kan blive rykket noget!" tilføjede Per i noget, der lignede et desperat forsøg på at virke progressiv.

Klokken lidt over ti forlod jeg - i lighed med resten af holdet - aktiveringsstedet for resten af dagen. Jeg har bedre ting at tage mig til. Jeg skal for eksempel have søgt nogle jobs, hvilket jeg bedst kan gøre hjemmefra, hvor jeg har en funktionel PC til rådighed, noget mere ro og en telefon, jeg kan tale i, uden at der sidder syv andre mennesker og overhører samtalen. Og så skal jeg naturligvis skrive. Det er min selvopfundne aktivering og jobpraktik i ét. Når alt kommer til alt, er det jo skribent, jeg vil være. Så når Alecto beder mig udfylde en såkaldt karriereplan og skrive, hvor jeg ser mig selv om 2 år, og hvilke delmål, jeg skal opfylde på vejen for at nå dertil, så kan jeg kun skrive: "Jeg vil være forfatter/skribent" og ud for delmålene: "Skrive, skrive, skrive!"

Det var naturligvis dejligt at slippe tidligt, men jeg ville ønske, at en medarbejder fra Alecto havde ringet rundt og aflyst vores fremmøde i dag. Det koster mig immervæk 32 kr. dagligt at tage turen frem og tilbage med bussen. Det er også en slags penge, som jeg altså, i dette tilfælde, ikke får noget for. Når man altså ser bort fra det kryds i kalenderen, som formentlig skal bevise, dels at jeg er mødt op, og dels at Alecto udfører en eller anden form for arbejde, hvor lemfældigt det så end måtte være.

4 comments:

Anonymous said...

32kroner + al den tid som du kunne have brugt så meget bedre. surt.
Men husk nu endelig at møde imorgen - så du ikke får dårlig samvittighed over at konsulenterne ikke har noget at lave. :D

Anonymous said...

Det er efterhånden en kliché at noget er "kafkask" - men i denne forbindelse kan man næppe finde et udtryk som er mere præcist. Kafka kunne have skrevet en pragtfuld bog om alle dine oplevelser. Der skal bare lige lægges et eksistentialistisk perspektiv ind over det hele. Men Kafka er jo død, så hvem skal nu påtage sig opgaven?

Det skal du, Tina! Bliv endelig ved med at skrive alle disse indlæg. Jo mere du skriver, jo mere materiale har du senere at arbejde med. Før eller senere er jeg sikker på at du kan skrive en fantastisk roman om alt det her. Jeg tror virkelig, virkelig, virkelig at du kan skrive en bestseller om det. Der skal bare flettes en menneskelig historie ind i det hele.

Derfor: nyd det, selv om det er træls. Før eller senere bliver det til en roman og det bliver en djævelsk hævn over systemet! Husk John Milton: "The mind is its own place, and in itself/Can make a Heaven of Hell, a Hell of Heaven.

Tina Charlotte Møller said...

Harning, min samvittighed har det i hvert fald ganske udmærket i dag. Og dagen i morgen - den tager vi i morgen. :-)

Tina Charlotte Møller said...

Jens, jeg håber inderligt, at jeg kan leve op til dine forventninger. Det ville være vidunderligt, om denne virkeligt dårlige teaterforestilling kunne forvandles til rigtig kunst.
Tak for dine stærkt opmuntrende ord! :-)
Du har jo ret: Det er materiale. Sådan er man nødt til at se på det. Som kunstner i hvert fald.